fredag 11 maj 2018

Tröja på diagonalen



Lagom till att ylle-säsongen börjar ta slut så har jag fått färdigt en tröja! Hållit på med denna sen i höstas.
Ett design-experiment som vanligt, så därför är den inte perfekt. (Men, som jag brukar säga: Det är ju bara jag som ska ha den!)

Det började med att jag fick en kasse med koschenillfärgat ullgarn - härvor i olika toner av rosa och lila. Jag lade till ett svart nystan för att det skulle räcka till en tröja.

Började från mitten med ett "Y" (=halsringningen) och arbetade mig utåt mot ärmar och nedåt på framsidan och baksidan samtidigt.




Hela tröjan är virkad i detta grundmönster: en fast maska om båda maskbågarna, sedan en om bara den bakre maskbågen, upprepa. På nästa varv virkas samma, men förskjut mönstret ett steg.


På ärmen, nedan, syns det bäst.



På de ställen på tröjan som inte går att virka rundvarv, där jag alltså virkat fram och tillbaka och vänt vid en kant,  har jag använt mig av aviga maskor på vartannat varv för att imitera mönstret. Det ser kanske inte exakt likadant ut, men den fina stretchigheten finns där. Perfekt för en tröja.











2 kommentarer:

Anna sa...

Original, unique and beautiful !
Have a nice weekend !
Anna

Anonym sa...

That is awesome! Very nice, the colours and the design!