lördag 10 oktober 2015

Hösthalsdukar


Här har jag tvingat maken att stå modell till två halsdukar - och den här första är väl i hans stil i alla fall!
Den är grön och beige, passar väl en riktig skogsmänniska.
Det gröna garnet är Onion Fino Organic Wool + Nettles, alltså ett ullgarn med nässelfibrer inblandat. Jag var tvungen att testa och gillar det skarpt! Nässlor bränns alltså inte när de har blivit garn.
Det beiga är Drops Alpacka, också underbart mjukt garn.



Jag har tagit upp en idé jag påbörjade för flera år sedan. Titta på det här inlägget från 2012 och jämför!
En färg på ena sidan och en annan på den andra. Ja och med bakgrundsfärgen lysande igenom så det blir en randig effekt liknande stickad flerfärgspatent.



Nu har jag testat olika varianter och förfinat tekniken. Det har blivit en tjock och liksom burrig virkning, med mycket luft i, så den håller ett värmande luftlager.



Jag har beskrivit hur man gör i ett sorts grundmönster, en enkel rak halsduk, som man kan virka i vilket garn man vill.
Färgbytena som jag gjort i den gröna halsduken, de sneda ränderna, ska jag också försöka skriva ner så småningom.

Tack vare några duktiga och tålmodiga testvirkare så blev mönstret både mer noggrannt och innehållsrikt skrivet än jag hade förstått att det måste vara. Stort tack till er som hjälpt mig med detta!



Den blåröda halsduken är virkad i Schachenmayr Bambino Ull (det röda) och Ullcentrums tvåtrådiga, det blå med de fina färgskiftningarna i lila.
 Mönstret finns på ravelry, i min "Ravelry Store". Där har jag kallat det Oliksidig halsduk.



Så här vitt och frostigt är det på morgonen hos oss, precis nu när solen går opp. Det har varit åtta grader kallt inatt, ja det är det fortfarande faktiskt. (Men blir väl varmt på dagen bara solen kommer opp!)


2 kommentarer:

Anna sa...

they are both beautiful !!!!
Have a cosy weekend !
Anna

marremorr sa...

Vilka fina halsdukar du virkat! Tycker den rödblå var extra effektfull.