onsdag 8 april 2015

Några planerade, pågående och eventuella projekt...


Här finns egentligen ingenting alls att visa - ändå är jag upptagen med virknålen hela min lediga tid! (Hur går det till?)

Jag gör tex provlappar: här en som kanske blir en sommarvirkning...? Nån slags bomullströja. (I stället för den som finns på ellos?) Små sommarblommor? Provlappen ska jag använda till att mäta och räkna på, innan den riktiga virkningen börjar.




Banangarnet har jag också provvirkat. Fint och glansigt var det, som sagt. Men extremt tunnt! Puh. Jag tänkte att det skulle vara fint att som omväxling till alla mina grova virkningar göra något fint sirligt spetsmönstrat smått elegant tjusigt tunnt och lätt! Hm. Jag tänkte att jag har väldigt bra tålamod så det skulle inte vara några problem att virka smått eller om det skulle gå väldigt sakta.

Så tänkte jag, men nu har jag tänkt om. bra tålamod har jag nog inte. Det här är min provlapp med tio varv, den är 7,5 cm tvärs över. Ont i händerna får man också när man ska virka smått och tunnt. Ser vad man gör gör man inte heller. Nu har jag bestämt att jag ska använda banangarnet tillsammans med något annat garn, lägga tråden dubbel - då får bananerna fungera som en fin effekt.




Här något som ser ut som början på en halsduk - fast det är början på en kofta. Här blandar jag också två garner men inte i samma maska då, utan som ni ser ett varv av vardera. Det är ett slätt svart ullgarn (Sandnes garn Toppull) och ett blågrönt mohair-akryl-effektgarn (Ice Yarn Kid Mohair Akryl). Jag är riktigt nöjd med den nästan rutiga effekten, hoppas jag får till formen på koftan också.




Idag har vi haft soligt väder men väldigt blåsigt. Fastän snödrivorna ligger kvar är det upptinat närmast husväggen och där har jag sett årets första tussilago!



5 kommentarer:

Anna sa...

A lot of projects with Spring at the door !!!
Anna

Ljubinka sa...

Very nice projects!
Have a nice and creative week.:*

Äppelblom sa...

Så mycket snö ni har kvar däruppe. Kul med en liten tussilago i allt det vita!
Må så gott och ha en fin vårvecka!
Kram

Tatiana sa...

Lycka till med alla dina projekten!

Black Iris sa...

För det första så ska jag inte klaga på vädret och våren mer. När jag ser hur mycket snö ni fortfarande har kvar känner jag mig riktigt nöjd..
Tålamod har du massor av tycker jag. Hur många sitter och gör provlappar att mäta efter?
Det borde i alla fall jag ta efter så jag kanske slipper att repa upp så ofta. Just nu är det restgarns-tofflor på gång här. Måste ha ett lager till hösten :)

Kram Maidi