lördag 22 mars 2014

Fortfarande tid för ullsockar



Där fick jag så jag teg. Fick snö alltså! Det har kommit en del nu av den varan, sen jag skrev sist om hur lite snö vi fått, och hur mild vinter vi haft...

Särskilt igår morse var det riktigt besvärligt, då hade det snöat sen kvällen innan och det var tung, blöt, riktigt kompakt snö. Sån man kör fast i! Jag fastnade första gången då jag backade ut ur garaget.

Så att fortsätta att virka sockar är inte fel, man får nog användning för dem ett tag till! Jag har gjort ett andra par av det regnbågsfärgade och det svarta garnet. Fick nämligen för mig att testa att göra en häl-kil  på dem. Skulle det gå att göra det när jag virkar dem så här sidledes? Javisst. Några korta varv fram och tillbaka. På det sättet kunde jag minska antalet varv längre fram på foten och passformen blev ännu lite bättre.




Jag har också roat mig med mitt kypertmönster - här har det blivit till en disktrasa. Jag har använt dubbel tråd av vanligt bomullsgarn, som jag har ganska mycket av på lager. (Så kallat virkgarn - ett uttryck som jag retar mig på varje gång jag läser det, eftersom jag anser att man kan virka i vilket garn som helst???)



Ett enkelt sätt att beskriva mönstret är: två luftmaskor och en fastmaska virkad omkring de två förra varvens luftmaskbågar. Mönstret förflyttas ett steg för varje varv, på så sätt uppstår diagonalränderna!

Här ett diagram:


De runda ringarna är som vanligt luftmaskor, de fyllda ringarna är smygmaskor. Plustecknen är fasta maskor och plustecknen "med lång svans" betyder då en fast maska virkad omkring två varvs luftmaskor.


Igår snöfall, idag solsken!

Och ni vet, nu för tiden är ju allting trådlöst.
Eller nergrävt.
Men inte elströmmen - inte här omkring.
Så därför går det alltid en linje tvärs över alla bilder jag tar av det här berget...





11 kommentarer:

marremorr sa...

Så härligt! Ännu ett par läckra sockor har sett dagens ljus! Disktrasan blev också jättefin, roligt med strukturmönstret som verkligen passar perfekt till en disktrasa!=0)

Ja, nu går det inte att lita på vädret och tro att det håller i sig... Ena sekunden snöstorm och i andra sekunden värmebölja. Hoppas vädret bestämmer sig för värmebölja. Kram!

Ljubinka sa...

Weautiful socks!!
Beautiful,thank you for diagram,very unusual!
Greetings..

petozi Design sa...

This waffle pattern looks great and is verya original.
greetings!
Petra

Black Iris sa...

Ja, de där elkablarna som svingar sig i skyn blir min fotograferande gubbe väldigt trött på..
Självklart kan man virka i allt slags garn och t.o.m. snören av alla sorter..

Kram Maidi

Anna sa...

Nice socks ! Lovely pattern ! Thanks for the pattern ! And beautiful pictures of the snow...
Have a cozy week !
Anna

Pysselfarmor sa...

så glada sockor! Det märkliga var att det skulle grävas för markkabel på gården i norr, men så blev det icke....det blev luft igen! Blev för dyrt sa man ??? Märkligt.

Tatiana sa...

Vilka vackra och färgglada sockor!!

Anonym sa...

Jo man anade att det skulle komma ett bakslag, det var för bra för att vara sant! Fina sockar får kika närmare på dom på torsdag.
Miastickar

Carina sa...

Finfina sockor på ett annorlunda vis =D Jag måste komma åter nån dag o se lite mer på allt jag missat.
Ha en underbar helg!

Estella sa...

Hi Mathilda,
Thanks for visiting my blog!
I found yours though Annemarie’s Haakblog.
I like your exploring crochet technics, like your kypertmönster. I am going to try that.
I already tried to purl-crochet. Actually I did not like the result. The purl stitches are not the same as the normal stitches. It is also called ‘inverted’ crochet.
Bye, Estella

Christel Wijk sa...

Vilka fina sockor och disktrasa. Virkade sockor måste jag också testa att göra någon dag. Ha det gott!