torsdag 7 april 2011

Ler-årstiden har kommit!



Jag hoppas alla förlåter mitt lilla aprilskämt! (Om den snabba virkningen...) När jag väl hade fått idén kunde jag bara inte låta bli. Och nu kan jag alltså se på bonsaisidans statistik exakt hur många som faktiskt har klickat på länken och kommit dit! Sen fattar ju även jag att man kan göra det av nyfikenhet även om man inte på allvar tror på påhittet, går på skämtet.

Nej sanningen är förstås att det finns inga genvägar (till snabbare virkning eller annat) - saker och ting tar tid, och bör väl få göra det. Vi är ju lite fixerade vid detta att saker ska gå snabbt, vi "i den moderna tiden", vi i den västerländska kulturen. Jag också. Jag sitter inte här och låtsas att jag är nån klok filosof som står över alla såna tankar. Jag blir dagligen och stundligen jättefrustrerad över allt som jag inte kan göra för att jag inte har tid eller inte har råd eller någon annan anledning.

Livet går ut på att prioritera. Mina bonsaier har jag prioriterat i tjugo år så där, det är just bara det här sista året de har fått allvarlig konkurrens av handarbetena.

Så jag gör några maskor då och då på båtrattarna, så här ser de ut för tillfället. Det blir en kant, men om den är färdig så här eller ska bli bredare, det får jag väl se. Hur långt garnet räcker.

Den kommande vår-perioden blir det mycket bonsaiarbete, då kommer jag ha ännu mindre tid till sånt här "trams".

Idag är jag ledig och ikväll ska jag ha syjunta här hemma. (Så det måste väl bli lite städning nu.) Jag har haft fullt upp den sista veckan med jobb, samt tjänstgjort i kyrkan, sjungit med kören, varit till sonen i stan, varit på bonsaimöte. Allt det vanliga. Vilken tur åtminstone att vi nu har den fina ler-årstiden då man varken behöver skotta snö eller klippa gräs!

Tyvärr, som en varning till syjuntan: det betyder samtidigt att vägen är skitdålig...

Ha det bra!

4 kommentarer:

Mia stickar sa...

Ja det blir nog bara att komma från en lerväg till en annan! Ses ikväll!

Unknown sa...

haha jag skrattar åt dina galenskaper, snabbvirkning o lerårstiden du är tokig du! Det gillar jag, folk borde vara lite mer tokiga till vardags :)
Vad kul att du håller på med bonsai! Mitt ex gjorde ett tappert försök, men det höll bara i typ 2 år, sen ville inte bonsaien vara med längre... Jag har inget tålamod och inga gröna fingrar heller. Men mina sidenblommor är fina de med på sitt sätt.
kram
Susanne

Mmatilda sa...

Frualbertsson: det är väldigt vanligt att bonsaier dör. Du var ju duktig som höll den i två år!

R´s sa...

Var årstid har sin charm... även lerårstiden : )