lördag 13 november 2010

Avslutning



Jag har gjort en kant på min sjal. Här tycker jag att garnet kommer till sin rätt med de gradvisa övergångarna mellan färgerna!
Ser ni garnstumpen? Den är 67 cm lång och exakt vad som blev över när jag var klar. Ibland måste man ha tur också.
Alltså kan jag säga att det gick åt exakt fyra nystan!



Kanten är något större än sjalen, vilket gör sjalen lite vågig i ytterkanterna. Bättre än att den drar ihop sig i alla fall. Tog ut den för att fotografera: det blev kallt om fingrarna och vinden drog i sjalen hela tiden.



Ville inte riktigt att kanten skulle ytterligare dra ut spetsen där bak, den var redan så spetsig. Så jag liksom avslutade kanten innan jag kom fram till nedersta spetsen, kanske inte en perfekt lösning... Dessutom syns det här hur kanten lägger sig i olika vinkel på den ena och den andra sidan, förmodligen för att den är virkad uppifrån och ner på ena sidan och nerifrån och upp på den andra. Man kanske kan göra om det och virka även den andra uppifrån och ner.




Å andra sidan är det väl mest framsidan som ska synas? Hopknölad runt halsen?

14 kommentarer:

Unknown sa...

Hej, vilken smart lösning att göra en sådan kant, jag tycker att sjalen blir väl spetsig och det tar tid innan man får någon bredd på den. Men detta löser ju en del av problemet. Man skulle kanske till och med göra en kant som blir bredare och bredare ju längre upp man kommer? hmm tack för tipset!
Sjalen är för övrigt helt otroligt vacker! Du kommer få många beundrande blickar med den på dig!
Ha en fin helg,
kram, Susanne

Mmatilda sa...

Tanken på en bredare och bredare kant var också smart. Om du gör en sådan kant så behöver mittdelen inte vara särskilt stor alls utan kan räknas som färdig när den är tillräckligt stor på höjden.

Fiff sa...

Den är ju jättefin! Tycker jag! Och vilket flyt att bara ha en sån liten stump kvar! Tänk om det alltid var så...! Du kommer att vara jättefin i den tror jag :-)

Anonym sa...

Åh, vad fin den är! Garnet passade verkligen bra till en sjal.

Mia stickar sa...

Den blev superfin!

4U2 sa...

Du är nog bara petig, jag tycker den är ultra fin.

Äppelblom sa...

Åh, vilken underbar sjal du har gjort.
Jag älskar färgerna!
Ha en fortsatt skön kväll!

R´s sa...

Vad otroligt vacker sjalen blev. Ut på stan och visa upp "er". : )

mosteringalisa sa...

Vilken vacker sjal!

Eva sa...

Nog var det väl värt att frysa om fingrarna när kortet blev så bra. Så vacker sjal i underbara färger, kanten är som pricken över iet.

hanna sa...

Hej! kan man få tag i det mönstret nånstans?

Mmatilda sa...

Tyvärr är det så med det här mönstret att det är inte mitt eget så jag har inte rättighet att publicera det, och det går inte heller att finna någonstans på nätet. Jag har hittat det i en gammal virkbok av en som heter Mary Olki, boken heter Virka rutor och rundlar, den innehåller mest runda och kantiga mönster som sys ihop till dukar sängöverkast och liknande - och så detta mycket smarta mönster! Men kontakta mej gärna på epost så ska vi se vad jag kan göra. Jag roade mig igår med att googla på Mary Olki, många finska sidor blev det. Svårläst... Boken Virka rutor.. finns på Bokbörsen om man är intresserad för 40-65kr, beroende på skick. (plus porto kanske?)...

Maria sa...

Vilken härlig schal, jättefina färger och kul mönster.

AnJa sa...

Hej :-) Kul att hitta din fina blogg genom Mia Stickar. Det var hos mig vi färgade garn men det vet du säkert redan. Låter som om du beskriver två av mina pojkar ;-) Sjalen är superduper!!!