lördag 2 oktober 2010

Halsduk



Jag vet inte varför en del kommentarer publiceras direkt medan andra måste kollas först, "modereras". Det är alltså datorn eller blogger som påverkar det där, inte jag.

Jag har jobbat idag medan maken/jägarn har hjälpt äldste sonen att flytta från ett hyresrum till ett annat. Ja, det andra var faktiskt ett riktigt studentrum, hyrt i andra hand visserligen, och han tyckte visst att det var väldigt fint. (Jag har inte sett det.) Själva flyttningen tog inte lång stund: alla grejerna rymdes i bilen samtidigt, de behövde bara köra en vända! Hur länge sedan var det inte man kunde flytta på det sättet!!!

Jag tänkte göra en halsduk av garnet som blev över efter min mössa. Först tänkte jag att för att garnet skulle räcka så långt som möjligt skulle jag göra ett riktigt glest mönster. Hade sett ett fint, som jag tyckte, i en gammal virkbok av Mary Olki. Det är det mönstret som syns på bilden ovan.




Men sedan bestämde jag mig i alla fall för att göra en mer "vanlig halsduk", så jag repade upp och började om och så här ser den ut just nu. Den får bli så lång den blir. Det glesa mönstret kanske kan användas nån gång till en sjal. Nu gör jag i stället ett superenkelt mönster, varannan luftmaska, varannan fastmaska, det finns återgivet i många böcker. Jag tycker det är snyggt, det ser litegrann ut som vävt.

Har också jobbat vidare på min långsamma projekt, min gråa tröja. Överdelen har jag gjort först en gång, sedan en gång till då jag inte blev nöjd. För tillfället ser den ut så här, och jag tror att jag inte behöver repa upp igen. Men man vet aldrig... Nu är det "bara" ärmarna kvar!

4 kommentarer:

Sylke Feldhusen sa...

Ser at du har flere fine prosjekter på gang :)
Når det gjelder kommentering, er det vanlig at du kan velge under "innstillinger" om kommentarer skal modereres, og når. Jeg har valgt det slik at eldre kommentarer må modereres, mens nye går direkte "på nett". Slik kan jeg lett se om det har kommet nye kommentarer på gamle innlegg.

Ha en fin helg!

Mmatilda sa...

Det lustiga är att av två kommentarer som skickas samtidigt kan den ena publiceras direkt o den andra hamna under "modereras"! Men det gör ju egentligen inte mig nånting, jag erkänner bara att tekniken är obegriplig för mig...

Unknown sa...

Det är verkligen fint ditt enkla mönster, jag har sett det innan och tycker att det ser bra mycket mer avancerat ut än det är.
Halsduken kommer bli snygg!
Kram
Susanne

Spundun sa...

Jag är glad att din son har satt sig in i sitt nya hem.

Scarfen ser underbart och jag håller med, att sy är väldigt söt.

Vackra väst också!