fredag 29 oktober 2010

Aviga virkade maskor



Aviga virkade maskor finns ju inte, men jag virkar dem ändå! Det började med att jag funderade på skillnaden mellan rundvirkat och fram-och-tillbaka-virkat: Jag tyckte den randiga effekten man får när man virkar fram och tillbaka inte passade i alla lägen. Så jag kom på att helt enkelt sticka nålen mot mig i stället för från mig på vartannat varv. Det är ett förenklat sätt att beskriva det. Här ska jag försöka illustrera med några bilder. (Jag är ingen proffsfotograf men kanske själva poängen ändå går fram!)



Den högra virkningen är gjord på vanligt sätt, med fasta maskor, fram och tillbaka. Den vänstra har jag virkat med "aviga" maskor på vartannat varv. På den här bilden ser man kanske mest att den ena rullar sig, men inte den andra!



Om man vänder på lapparna så ser man att den vanliga virkningen är likadan på båda sidor, som alla vet!, men den andra har en baksida som inte ser likadan ut som framsidan.



När jag virkar den aviga maskan sticker jag nålen under garnet och in i nästa maska från "fel" håll, alltså mot mig!



Sedan drar jag garnet genom maskan och ut på bortresidan, och gör färdigt maskan på vanligt sätt.











Detta får räcka så länge. Jag har några bilder till och kanske kan göra några förtydliganden senare!

3 kommentarer:

Mia stickar sa...

Va kul att hitta en ny blogg! Och väldigt intressant med din avigvirkning, vi diskuterade det för ett tag sedan en vän och jag att det blir inte lika fint nät man virkar fram och tillbaka! Nu visar jag stägningen på börsen på min blogg!

Sylke Feldhusen sa...

Flott at du viser hvordan du gjør. Det er alltid spennende å prøve ut nye teknikker. Har selv utforsket masker og forskjellige måter å hekle på, det er morsomt :)

Mmatilda sa...

Mia: Jag kanske känner den där vännen?