söndag 1 augusti 2010

Mönster till kofta




Angående mönstret till koftan!

Det som virkas blir ju normalt mer stumt och stelt än det man stickar - vilket vi virkare gillar! men ibland, tex till ett klädesplagg, vill man få en mjukare och mer följsam effekt. Det var något sådant mjukt och stretchigt jag ville göra. Något bekvämt och bärbart.

Jag experimenterar i det här fallet med att virka i omväxlande bakre och främre maskbågen - tre av varje, därav de lodräta ränderna som gör att koftan liksom veckar sig ... och den är mycket stretchig i sidled!

Jag virkar uppifrån och ned efter ett mönster som egentligen är för stickning! Det är en grund-tröjbeskrivning av Clara Salander som jag hittade i tidningen Hemslöjden, i ett nummer från 2003. Först gjorde jag för få ökningar per varv, så att ärmarna fick alldeles för snäv nedåtlutande vinkel. När jag väl konstaterat detta (då hade jag alltså gjort i princip hela koftan) började jag helt enkelt att repa upp och börja om från början...

Det glansiga garnet är halt och glatt och glider en ur händerna, alltså lite svårt att jobba med, men jag förlåter det helt och hållet för resultatet är så läckert. Kanske är det bambun: det är liksom tungt och arbetet får ett snyggt fall.

Hur koftan kommer att avslutas vet jag inte ännu, dvs nederkanten, ärmslut och ev krage? Jag provar mig fram den dagen jag kommer dit...

1 kommentar:

Sylke Feldhusen sa...

Det blir et fint mønster. Så flott at du prøver deg frem utfra en strikkeoppskrift, og at du forsøker å finne en tekstur som er mer elastisk! Det er alltid spennende.

Jeg ser at det er mange som ikke har oppdaget bloggen din ennå. Det er kanskje bare meg som har vært her? Det hjelper kanskje å kommentere en del hos andre heklesider, slik at de kan komme tilbake til deg og kommentere? Du er jo så kreativ og fortjener virkelig at flere leser bloggen din!

Ha en fin kveld!