torsdag 24 augusti 2017

Eftersläpande smygmaskvirkningsprojekt


När jag satt på kyrkhelgen i Skellefteå och smygmaskvirkade, så ville jag ha några olika projekt att jobba på. Jag påbörjade då bland annat den här jeansblå sjalen, som jag virkade med en 9 mm virknål. En av mina handsnidade!
 Det här garnet heter Soft Raggi, består av bambu och akryl - och 5% elastan. Det är nog tänkt till sockstickning, men den silkeslena känslan och bambuglansen gav mig idén att testa göra en sjal av det.
 Fastän jag använt en så grov virknål så blev det inga hål, det blev ingen spetsvirkning precis. Nej i stället har det blivit ungefär som en rätstickning. Tjockt och gosigt, och töjbart på längden och tvären. Och jag antar att det är det där elastanet som drar ihop virkningen. Det känns väldigt speciellt att jobba med det här garnet, liknar inget annat - som om det var gjort av gummiband.



Under de där dagarna i Skellefteå påbörjade jag också ett par randiga handledsvärmare och en mössa med flätmönster - nu till slut färdiga!





För att inte bli helt uttråkad av att bara virka fram och tillbaka på sjalen provade jag att göra några hålvarv och på slutet ett sorts strukturmönster bestående av aviga och räta maskor. 
Hålmönstret syns knappt alls pga garnets otroliga förmåga att dra ihop sig!
Jag har några nystan kvar av det där garnet, fast i en annan färg - jag måste verkligen testa att virka ett par sockar av det.




4 kommentarer:

Anna sa...

Lovely creations !!!!
Anna

Unknown sa...

Is there a pattern available for hour beautiful scarf?
Thank you

Unknown sa...

Is there a pattern available for your lovely shawl?
Thank you

Mmatilda sa...

Unfortunately there is no pattern available for the scarf, it was one of my improvisations...