tisdag 5 juli 2016

Virkspaning



Nyss hemkommen från en semestervecka i Skåne, i det vackra Österlen, vill jag visa några virkspaningsbilder!



Vi besökte nämligen nationalparken Stens huvud, och där vid infarten till parken låg ett kafe.



Vi satt ute och fikade i det vackra vädret, och det gjorde de övriga besökarna som jag såg också, men inomhus såg det ut så här. Möblerat med gamla fina möbler, otroliga vävnader på väggarna... och vita virkade dukar på alla bord! Vilken överraskning.



Jag skulle inte våga sitta där och spilla kaffe på duken!



Jag var tvungen att fråga personalen om dukarna, för även om de har olika mönster så är de ändå alla konsekvent virkade i samma vita garn, som om de hörde ihop. Och så många, så stora, det är inget man hittar på loppis, utan de måste vara gjorda just för platsen, just för de här borden. Personalen trodde att de var gjorda av någon förening, och det låter logiskt.



Alla stolar, soffor, gamla målade skåp, vävnader, mattor, kuddar - allt var som från ett museum.



Kaféet heter Kaffestugan Annorlunda, ligger i närheten av Kivik.



6 kommentarer:

Anna sa...

Toutes ces nappes sont MAGNIFIQUES !!!!!!!
Bonne journée !
Anna

Textil och sånt sa...

Men så vackert! Väcker habegär, en virkad spetsduk vore fint på mitt bord!
Birgitta

Maria T sa...

Har virkat en duk med samma rutor som den på sista bilden. Vilken skatt! inte förvånande att de inte helt kunde svara på hur dukarna hamnat där, verkar inte vara många nuförtiden som kan svara på saker (dålig erfarenhet vad gäller kommuner, föreningar osv). Ibland undrar jag om jag är den enda som alltid kollar om det virkade ligger rättvänt? Retar mig (i Stockholm) att det på flera gamla fik lägger dukarna på avigan. Jag korrigerar och tänker att de inte vet hur det virkade ska se ut.

Mmatilda sa...

Maria: Nej du är inte ensam om att vända på dukar som ligger avigt, det gör jag också, händer ofta. Men på det här stället satt jag inte ned och när-studerade dukarna utan gick bara runt och fotade...

Gunilla sa...

Oj så många fina dukar du hitta

petozi Design sa...

You had nice holidays. The table decoration is just beautiful with so many different doilies.
Petra :-)