fredag 14 augusti 2015

En virknörds bekännelse


Vågar jag erkänna att jag köpt en ny virkbok igen?
Så där ja, redan gjort.
Jag köper ju virkböcker för att läsa om virkning, se hur andra har gjort, hur man tänker. Den här boken handlar extremt mycket om ett visst sätt att tänka. 
Det är ett nytryck av en bok som kom ut redan 1978!

Så var det också med boken Die Grosse Häkelschule som jag köpte i våras. Jag har kollat om det är samma förlag som gett sig på att nytrycka gamla klassiker - men så är det inte. Die Grosse Häkelschule har kommit ut på ett förlag som heter Basserman Verlag och den här boken har getts ut av Dover Publications.
Boken heter "Modular crochet" med undertiteln "The revolutionary method for creating custom-designed pullovers". Författaren heter Judith Copeland. Jag har köpt den på Adlibris.



Den beskriver en metod att virka tröjor utan att ha ett färdigt mönster att börja med. Man mäter på sig själv. Börja mitt på kroppen och virka utåt åt sidorna - så kan man beskriva grundtanken. Och det tycker jag låter så himla bra! Det är ju ungefär så jag också brukar tänka.
 Så "mönstren" i den här boken är sådana här rektangeldiagram.
Ambitionen är att det ska vara extremt enkelt. Inga konstigheter med ökningar och minskningar, bara virka rakt fram och tillbaka.
Jag kan kanske tycka att författaren dragit den ambitionen lite väl långt. Men jag förlåter det och tar till mig alla de goda idéerna!



På slutet finns de vanliga sidorna med beskrivning av maskor och andra tekniska instruktioner. Ibland är det just de sidorna som är hela behållningen av en viss bok (men inte denna).
Det som man ser här ovan handlar om att få uppläggningen med luftmaskor lagom hårt. Men vi som lärt oss att lägga upp utan att först göra en luftmaskkedja behöver i alla fall inte fundera på just det problemet! 
Nu har jag också hittat en filmsnutt på Drops Design om hur man gör, se här.
 Både uppläggning med halvstolpar och med fasta maskor visas.

Till mina testvirkare kan jag bara säga: så dumt att jag inte hittade den här filmen tidigare.



Bilderna i boken är naturligtvis tidstypiska, en del tydligare än andra. Färgskalan är rätt brun.

Tröjorna virkas vertikalt, i bakre maskbågen så det blir som ribbstickat. Inte helt olikt modellerna i Mary Jane Halls bok "Crochet that fits". I den boken finns det också en idé om att det ska vara enkelt: inga ökningar och minskningar -  i stället blandas högre och lägre maskor (tex stolpar och fasta maskor) så att plaggen ändå får en sorts form. De är inte raka. De är lite som en utveckling av Copelands tröj-idé. Mary Jane Halls bok kom ut 2008 så det är tretti år mellan dem.



Vissa bilder kan man ju bara inte låta bli att skratta åt... som den här coola killen, iklädd nån slags... vadå?


Virkar jag något själv då? Jo jag har förstås flera saker på gång - det handlar just nu om halsdukar. (Jag sa ju nyligen att snart är det höst...) Och jag skriver mönster! Är det någon som vågar testa något nytt så skulle jag kunna ha nytta av flera testvirkare. Det är inga smygmaskprojekt (om någon var rädd för det), handlar i stället om reliefmaskor (se Anette Petavis tydliga beskrivning). Den som har tid och lust kan höra av sig till virkstaden(at)hotmail.se




Så har mitt virkbibliotek vuxit med ännu en titel...




2 kommentarer:

petozi Design sa...

Very interesting new book.
And very interesting new shawl pattern too.
I would like to crochet it, but unfortunately have not enough time to do.
And I would like to browse in Your bibliotheque.

♥Petra♥

Lillys stick o syhörna. sa...

Intressanta böcker kan man aldrig få nog av.
Böcker är det bästa jag vet både stick o virk
böcker, trädgårdsböcker och en och annan deckare.
Ha de.
Lilian