torsdag 4 juni 2015

Ketchup och spenat?


Jag hittade på mönstret för att ha till en kofta, sen tyckte jag att det kan passa till vad som helst. Tex disktrasor, som gärna får ha lite textur Jag har gjort en grön - som spenat - och en röd - som ketchup!



Den röda är gjord exakt efter grundmönstret, fram och tillbaka med aviga varv på "tillbakavägen".




Jag har virkat med dubbelt garn (virknål 4 mm) - en tråd av lin och en av bomull. Bara lin känns väldigt stumt att virka med och maskorna kan bli ojämna och fula...




Den gröna har jag virkat runt, då har man rätsidan mot sig hela tiden, det blir inga tillbakavarv och inga aviga maskor:


Börja i mitten och virka runt, vartannat varv med ena färgen och vartannat med den andra. De två fasta maskorna i hörnen var svåra att rita ut så de har jag mixat ihop till en liten stjärna, den betyder inget annat än två vanliga fasta maskor om luftmaskbågen. På de yttre varven har jag inte ritat hela varvet utan bara ett hörn, men det är bara att fortsätta på samma sätt varvet runt. Likaså är det enkelt att fortsätta upprepa de fyra varven tills man har uppnått önskad storlek.



3 kommentarer:

Anna sa...

Beautiful pattern and colours !!!!
Have a sunny weekend !
Anna

marremorr sa...

Så fina! Den översta gillar jag verkligen skarpt!=0)

Ljubinka sa...

Beautiful, very interesting pattern!
Have a nice day.:*