söndag 5 maj 2013

Muddar med tulpaner - mönster för smygmaskvirkare



Här kommer ett mönster för alla smygmaskvirkare. Jag har försökt att visa steg för steg hur jag virkat  tulpanmönstret med hjälp av korta varv. Många bilder blir det, puh.

Grundprincipen för det här sättet att virka smygmaskor har jag visat  i ett tidigare inlägg.

Garnet jag har använt är tre olika... som vanligt. Det vita är ett strumpgarn, ull och polyamid, som heter Funny Strumpf, det är ganska tunt: 410 m/100 g. De gröna och rosa/lila är gamla garnnystan som jag fått och inte har namn på. Det gröna är lite tjockare än de andra men det funkar bra ändå.
Jag har vägt handledsvärmarna för att se ungefär hur mycket garn som gått åt: sammanlagt 35 gram till paret. Delar man det på tre, och beräknar att det gått åt något mindre av det rosa så blir det ändå inte mer än högst 15 gram av någon av färgerna! 
 

Virknålen jag använt är ca 5 mm tjock. Min spetsiga smygmaskvirknål.

Bilderna är lite olika i färgtonen pga att jag tagit dem under arbetets gång vid olika tider på dygnet, ni fattar, morgon, kväll, solljus, lampsken osv.

Med vitt: Lägg upp 46 luftmaskor plus 1 vändmaska, vänd och virka 46 smygmaskor i främre maskbågen, from nu kallat smfmb, och 1 vändmaska, vänd.
Virka 8 smygmaskor i bakre maskbågen, from nu kallat smbmb, 1 vändmaska, vänd,
8 smfmb, dra ut öglan ordentligt och låt garnänden hänga.


 Vändmaskorna har en särskild betydelse i det här mönstret genom att jag länkar i dem på samma sätt som jag tidigare visat när jag virkar korta varv med stolpar. Det här mönstret bygger ju också på korta varv.

Den första maskan efter en varvvändning på förra varvet virkas alltså genom både vändmaskan och maskan på det nedre varvet, som pilen på bilden ovan ska visa.



På det sättet får det korta varvet en spetsigt avsmalnande avslutning i stället för en trubbig/kantig avslutning som vill sticka upp som en klump ur virkningen.
Från och med nu skriver jag inte ut vändmaskorna i mönstret. Lägg till en vändmaska för varje vändning och länka i den varje gång ett sådant vändställe passeras, det gäller både när man virkar över med samma färg och med en annan färg.


 Med grönt: 
Virka 32 smbmb, vänd,
28 smfmb, vänd,
24 smbmb, vänd,
20 smfmb, vänd,
28 smbmb, vänd,
36 smfmb, dra ut öglan och låt garnänden hänga.


Med vitt: Stick virknålen i den lämnade öglan, virka 3 lm och därefter på det gröna varvet:
46 smbmb, vänd,
18 smfmb, vänd,
6 smbmb, vänd, 
2 smfmb, dra ut öglan och låt garnänden hänga.

 Med rosa:
Börja i den sist virkade vita maskan, virka från rätan:
14 smbmb, 6 lm, vik luftmaskorna dubbelt och gör en sm i lämplig maska på baksidan, detta ersätter vändmaskan, se bilden här nedan, vänd,



Därefter18 smfmb, vänd,
Så här ser blombladstoppen ut nu:

 sett från avigan

sett från rätan


Fortsättning med rosa:
12 smbmb, vänd,
10 smfmb, vänd,
10 smbmb, 6 lm, fäst på baksidan som nyss, vänd,
14 smfmb, vän,
14 smbmb, fäst på baksidan som nyss, vänd,
16 smfmb, vänd,
10 smbmb, vänd,
12 smfmb, vänd,
12 smbmb, 6 lm, fäst på baksidan som nyss, vänd, 
20 smfmb.
Klipp av det rosa garnet och fäst tråden redan nu så trasslar den inte in sig när du virkar vidare.

 Med vitt: Stick virknålen i den lämnade öglan, virka 1 lm som vändmaska (kände mig tvungen att nämna den här) och därefter med början på de sist virkade rosa maskorna, från rätan:
2 smbmb, vänd,
6 smfmb, vänd,
18 smbmb, vänd,
46 smfmb, dra ut öglan och låt garnänden hänga.



 Med grönt: 
Stick nålen i den lämnade öglan, virka 3 lm och därefter på det vita varvet:
36 smbmb, vänd,
28 smfmb, vänd,
20 smbmb, vänd,
24 smfmb, vänd,
28 smbmb, vänd,
32 smfmb, klipp av garnet och fäst tråden.


Med vitt:
8 smbmb, vänd,
8 smfmb, vänd,
46 smbmb, vänd,
46 smfmb, vänd.


Upprepa sedan mönstret ytterligare två gånger så du har sammanlagt tre mönsteromgångar.
Luftmaskvarvet som mönstret börjar med ändras till 46 smbmb.
Uteslut sista varvet sista gången och virka eller sy ihop mudden uppifrån och ned.

Skulle mudden visa sig för trång - tex om du virkar hårdare än jag - gör ytterligare några varv med det vita tills den blir lagom - eller en hel tulpan till om det skulle behövas.

Virka en till!



Och så min vanliga reservation: hittar ni några fel eller något som inte går att begripa så meddela mig så ska jag försöka rätta till det!





1 kommentar:

Anmaja/Lussekatt sa...

En sån fin handledsvärmare! Om jag hade mer tid skulle jag göra dem till jul, men jag sparar länken hit och vem vet, kanske det blommar tulpaner på nyåret!?
Anna