onsdag 16 januari 2013

Sjalmönster




Jag gjorde en sån här sjal först till min syster. Sedan ville jag göra en till mig själv också, och det fanns ju garn kvar. Den är virkad i Verdi som jag hade köpt någon gång då det var rea. Nystanet är på 350 gram - liknar en stor rund soffkudde! När jag skulle börja på denna andra sjal vägde jag mitt nystan och tyckte att det var ganska nära hälften av den ursprungliga vikten. Alltså borde det ha gått åt ett halvt nystan och jag hade nästan lika mycket kvar. Fast hur mycket kan jag lita på min våg egentligen? Inte alls tror jag. På bilden ovan syns hur mycket jag fortfarande har kvar av nystanet!
 Det kan ju bero på att jag för säkerhets skull gjorde denna sjal lite mindre än den första. Men bara lite.
Jag kan i alla fall garantera att ett sånt jättenystan räcker till två såna här sjalar.

Jag tycker denna var lätt att virka, men det är ju inte samma sak som att det är lätt att förklara för någon annan hur jag gjort. Nu gör jag ändå ett försök:








Sjal "Gundera" efter namnsdagen den 9e januari då jag började virka den - Gunder...


Garn: mindre än ½ 350-grams-nystan  av Drops Verdi färg 03 = ca 175 gram

Virknål 6mm och 7 mm

Börja med virknål 7:

Vik garnet dubbelt ca 30 cm och gör en startögla med dubbelt garn. Virka 3 lm och 6 st i startöglan. Räkna de 3 lm som första st = 7 st, detta är varv 1. Vänd.
Varv 2: 3 lm (=första st), 2 st i första st, 2 st, 3 st i nästa st, 2 st, 3 st i mellanrummet innanför de 3 lm (för att det är så svårt att virka i den 3e lm). Hela varvet = 13 st. Vänd.
Varv 3: 3 lm (=första st), 2 st i första st, 5 st, 3 st i nästa st, 5 st, 3 st i mellanrummet innanför de 3 lm. Hela varvet = 19 st. Vänd.
Fortsätt på samma sätt med 3 st i den mittersta st, 3 st i den yttersta på varje kant, samt 1 st i varje av de övriga st. Varje varv blir då 6 maskor längre än det förra. Bild nedan:



När man virkat 7 varv gör man en "kil", ett kortvarv som går bara en bit ner på ena sidan och sedan vänder man och virkar tillbaka till samma ytterkant. Därefter gör man ett helt varv som vanligt ända över till andra sidan och sedan en likadan kil från det hållet.
Kilen börjar med 1 st mer än ett vanligt varv, det får sjalen att svänga inåt.


Kilen:  3 lm, (=första st), 3 st i första st,10 st, 3 hst, 3 fm, vänd med en lm, 5 fm, 5 hst, virka 1 st i varje st till varvets slut och 3 st i mellanrummet innanför de 3 lm. Vänd.
Varvet efter kilen: Ska virkas som vanligt -  3 st i den mittersta st och 3 i den yttersta på varje kant, i övrigt 1 st i varje st. När man kommer till kilens slut är det ett "trappsteg" eller "hopp" i kanten. För att det inte ska bli ett hål i virkningen länkar man stolpen just efter hoppet. Gör så här: virka fram till hoppet. För att göra nästa stolpe gör du inget omslag utan börjar med att sticka nålen i kilens vändmaska och dra upp en ögla. Räkna denna ögla som stolpens omslag och virka färdigt stolpen som vanligt i den nästkommande stolpen.

När man har virkat ett kilvarv från vardera sidan virkar man 8 vanliga varv över hela sjalen, sedan gör man återigen ett kilvarv från vardera sidan. Använd samma siffror, kilen kommer inte att gå särskilt långt ner på varvet men det är meningen.

Efter de två andra kilvarven virka 3-6 varv till, eller hur många som helst beroende på hur stor sjal man vill ha. Den första sjalen gjorde jag med 21 varv - räknat mitt på sjalen. Den andra är alltså något mindre - 19 varv. Den är ca 110 cm tvärs över.

Ta inte av garnet. Byt till virknål 6.
Kanten:
13 lm, vänd, börja i andra maskan från nålen och virka 12 fm, 1 fm i sjalkanten.Vänd.
* 12 fm i bakre maskbågen, 1 lm, vänd,
   12 fm i bakre maskbågen, 1 fm i sjalkanten, vänd.*
Upprepa * till * runt hela sjalens ytterkant. Maskan som virkas i sjalkanten virkas mellan stolparna hellre än i dem. Det blir ett dubbelvarv (fram och tillbaka) per stolp-mellanrum förutom längst ner vid spetsen, där virkar man 2 ggr i samma mellanrum både på ena och andra sidan närmast mittmaskan.












Sjalen "bågnar" sig litegrann men det tycker jag inte är en nackdel då kroppen som man ska hänga den runt också är tredimensionell! Här på bilden dock mer tvådimensionell...

Om man vill virka med ett annat garn och det inte passar med så tjock virknål måste man kanske göra fler varv innan man gör den första kilen för att inte hela sjalen ska bli för liten.

Slutligen vill jag säga som jag brukar: Om det är något som är obegripligt eller som jag gjort fel så meddela mig på  virkstaden@hotmail.se så ska jag försöka att rätta till det!


Uppdatering den 28 feb: Jag har gjort en bildbeskrivning av hur jag virkar kilar och länkade stolpar, se inägget här!


8 kommentarer:

Pysselfarmor sa...

å den är fin!

disa sa...

Den är otroligt fin!!! =)

Anna sa...

Gorgeous !!!
Have a nice day.
Anna

Lillys stick o syhörna. sa...

Så snygg. Garnet är beställt så nu blir det av att virka. Inte för att jag saknar sjalar utan för att den är så fin. Tusen tack.

marremorr sa...

Den ser verkligen härlig och gosig ut.=0) Förstår att du ville göra en till!

Black Iris sa...

Du är då för go du.. Underbart med dina beskrivningar och vilken härlig sjal...

Kram Maidi

Fiff sa...

Så fin! Schysst att du delar med dig av mönster också :-)

Hedvig sa...

Tack för mönstret! :)