tisdag 8 januari 2013

Armband



 Virkat armband med flätslinga. Botten är virkad i vitt bomullsgarn och mönstret med mitt "guldgarn" - Flox Star från Marks & Kattens. (Som jag använt till flera grejer redan, bla mina senaste virkade väskor.) Jag hade alltså fortfarande en rulle kvar! - Och kolla, på den här bilden tycker jag till och med guldglittret syns litegrann!



Jag har gjort flätmönstret med "dubbelstolpar med ett extra omslag". Med det menar jag: börja med tre omslag som om du skulle göra en trippelstolpe, virka sedan som en dubbelstolpe och avsluta genom att dra igenom tre öglor på en gång allra sist.



Virka först en remsa med flätmönstret. Virka ihop den till en ring som passar runt din handled.


 
Vänd den avigt, vik in kanterna och virka ihop den så den blir tjock och stadig.



Med vanligt vitt bomullsgarn.
(Virknålen är märkt Boye 3.)



Och med bara Floxgarnet får jag det här rustika utseendet! Ser ju ut som om det var strävt lingarn.





.



6 kommentarer:

Anna sa...

Well done !
Thanks for the visit.
Anna

Annika GW sa...

Mycket snyggt! Ser nästan vävda ut! / Annika

Lillys stick o syhörna. sa...

Snygga armband. Kanske man skulle prova att virka ett själv. Tack för mönstret.

marremorr sa...

Wow! Så coola armband! Fint med flätmönstret!

Emilia sa...

Snyggt!

Pysselfarmor sa...

Snygga!