måndag 3 december 2012

När vintern kom






Det har varit mörkt och trist och mest regnat hela hösten. Sen, i helgen, fick även vi lite snö till slut. (OK ett snöfall hade vi ganska tidigt - sen tinade det bort och bara regnade...)  Den här bilden tog jag igår då det snöade. Värsta snöfallet var i lördags då jag jobbade. In och ut ur bilen på oskottade uppfarter hela dagen...

Ändå har det inte kommit nånting alls här i jämförelse med vad dom fått ute vid kusten, mitt i den berömda "snökanonen".


Den här tiden måste man försöka planera för julen. Jag letade efter en adventsstjärna härom dagen, har inte hittat den ännu. Flera stora lådor med julsaker tog jag in i huset men där fanns den inte. Får väl köpa en ny vid tillfälle? För övrigt är ingenting som vanligt i år. Jägarn har sin pappa på hemmet och mamma på lasarettet. Min egen mamma far söderut till min syster. Av sönerna kommer den studerande nog att vara hemma över jul men den arbetande kommer förstås att jobba alla juldagarna. För min del blir det nog bara annandagen jag behöver jobba.
 Men studierna är jag åtminstone ledig från i tre veckor.



Så här vackert blev det idag när solen kom fram en stund - vet minsann inte när jag såg den senast! Solen alltså. Den står lågt men tack vare att vi huggit den lilla dungen bakom huset så lyser den på oss en stund mitt på dagen.
Siri: springer fram och tillbaka och vill att matte ska följa med på en promenad. Matte: skottar snö kring postlådan - tycker det räcker som dagens motion!










Har jag virkat något? -Påbörjat en långrandig halsduk. Så obs, det här är bara början, den ska bli bredare!



9 kommentarer:

marremorr sa...

Åh; så vackra bilder! Själv bor jag ju i "snökanonen".. Men har överlevt helgen. Tycker det är precis lagom med vit nederbörd nu. Önskar några grader varmare bara, så är livet perfekt!=0) Ser ut att bli en jättefin halsduk! Smart att virka den på den ledden!

Emilia sa...

Vilket härligt vinterlandskap! Och halsduken ser ut att bli finfin!

Anelma handarbetar sa...

Härligt vinterlandskap!
Tur att vintern kom tillslut så att ljuset kom tillbaka.

Blir spännande att se halsduken färdig.

Kram Birgit

Pysselfarmor sa...

Så fina bilder och tänk vi har också snö här i Tumba/Stockholm och minusgrader så det slaskar inte! Det är jag glad för...blir så ljust och fint.
Åker norrut till gården under julen och nyåret...ska bli skönt med tystnad.
Så fint ni bor!

Anna sa...

Ici, l'hiver est aussi arrivé...sans la neige...
Le gallon au crochet est très joli...
Bonne journée.
Anna

disa sa...

Ja, här var det ju nästan snöstorm från torsdag kväll till söndag natt. sol och 14 minus på dagen på söndagen och minus 16 igår med uppehåll och idag snöar det nåt helt kopiöst igen. Och vi som var oroliga för att vi inte skulle ha någon snö till jul då hösten vart så knepig.....

Blir roligt att se din halsduk sedan!! =)

Mia stickar sa...

Här kom ju massor och sen har det fortsatt att snöa!

Lillys stick o syhörna. sa...

Här är det kallt. Frös så in i norden när jag cyklade till jobbet.

Annika GW sa...

Vinter! Lagom till jul. Härligt! Kul att du virkar på längden, lite annorlunda tanke! / Annika