måndag 12 november 2012

Bara en liten fråga




För några veckor sedan skaffade vi och hängde upp ett sånt här hus för fågelmat. Förr har svärfadern varit den som hållit småfågelstammarna vid liv i den här byn, men nu har han ju flyttat på särskilt boende, så vi kände vårt ansvar att överta uppgiften.




Jag tyckte om den här modellen, både för utseendet och för att fåglarna inte kan gå omkring i maten. De sitter på en pinne och tar fram fröna ur hålen.





Talgoxar, blåmesar och talltitor kommer hit och äter. Nu till min fråga: Var är domherrarna? Jag vet att de vill ha solrosfrön - och det är solrosfrön vi har fyllt huset med. En person sa till mig att domherrar inte kan sitta på en sån där liten pinne och plocka frön ur hålet, att de skulle vara för stora eller "ha benen för långt bak". Är det verkligen möjligt??? "Löjligt" tänkte jag, men som sagt så har ju inga domherrar kommit och ätit från vårt fina fågelhus.


Ett sånt där öppet matbord där fåglarna trampar omkring i maten har man ju hört skulle vara mera ohygieniskt, men just ett sådant hade svärfadern, och det var fullt av domherrar hela vintern. Ska det verkligen vara ett sånt som krävs för de röda julfåglarna?








8 kommentarer:

Mia stickar sa...

Hos oss är det fågelbon där de kan trampa runt lite och även ett av dom har hål i taket där både fåglar och ekorrar kan hoppa ned och äta! Många fåglar, ekorrar och domherrar har vi! Ingen aning om de inte kan äta ur ett sånt bo!

nattugglan sa...

vet du jag vet inte,, men skulle nu inte tro det.Men vissa år är det lite domherrar.. kanske det är ett sådant år.. Jag tänkte köpa samma fågelbo i lördags ..visst är det fint, jag tyckte så om modellen o blankheten.Men sen så blev det inte.. måste nog ta o köpa det.

Anonym sa...

Domherrarna brukar komma senare, när maten i skogen börjar tryta, har jag hört nå´n gång.
//Kicki

Pysselfarmor sa...

Vi matar också fåglar och har olika fröautomater dock inget "hus". Vi har även talgbollar. Jag har aldrig hört talas om det du "säger" och blev så intresserad av att veta mera så jag har googlat och letat säkert en halvtimme nu efter ett svar....som jag inte hittat :-)
När man tittar på bilder för sökningen så är de flesta bilder där domherrar finns just fröhus. Det finns olika "fröhus" bl.a. en med smal kant så att rumpan hamnar utanför och därmed faller avföringen ner till marken. Öppna hus där fåglarna kan sätta sig som på ett bord är inte bra just på grund av salmonellaspridningen. Jag hittade fram till Naturhistoriska museets sida där man kan ställa en fråga till en biolog....ifall du är väldigt nyfiken på ett svar - kan ju vara kul med en klurig fråga för dem

http://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/fragajourhavandebiolog/omjourhavandebiolog.3179.html

Anelma handarbetar sa...

Hoppas att domherrarna hittar till det fina huset.

Kram Birgit

Lillys stick o syhörna. sa...

Kanske de inte har hittat dit än.
Minns att förra året hade vi domherrar men det var nog senare.
Annars så är det fullt ös i "fröhuset". När vintern kommer på riktigt så tycker jag det minskas. Beror kanske på att det är jobbigare för dem. Tycker det är trevligt med de små och de behöver nog lite hjälp.

Anna sa...

Love your little birdfeed !
I have one but not that pretty !
Have a nice evening.
Thanks for the visit.
Anna

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hej !

Nykomling från Maidi smet jag in, blev nyfiken på virkningarna.
Domherrarna kommer väl bara då det är kallt och mycket snö,ett år matade jag med solrosfrön ur en askkopp på fönsterblecket då hade jag många småfåglar men så var det mycket snö.Nu har jag katt.Så jag vet inte om jag har råd, men såklart lite talgbollar får dom.

Även gråsparvarna äter och mumsar i en Forsytiabuske utanför köksfönstret, kul för Prinsen som jag kallar katten för/lille Gubben.

Tack för titten !

Ha en trevlig Fredag