söndag 4 december 2011

Vante med ribbmudd


 Vanten virkas helt i smygmaskor. (Se mitt tidigare inlägg om smygmaskor.) Först görs mudden som en lång remsa som virkas ihop till en tub, därefter virkas själva vanten runt i spiral. Jag tyckte det var vitsigt att göra denna i ett randigt mönster för att jag skulle kunna räkna varven på ett enkelt sätt. I mudden är det två varv blått, två varv rödbrunt. I resten av vanten är det ett varv rödbrunt, ett varv mörkbrunt.
Jag har virkat med virknål 8 (min hemmagjorda extraspetsiga) och ett tvåtrådigt garn. De grå vantar jag gjort tidigare i höst har jag gjort i det tjocka Raggi-garnet, och då har det blivit lite andra maskantal här och där i mönstret, dessa står inom parentes där det skiljer sig. (Men jag har använt samma virknål.)




Lägg upp 11 lm. Med början i 2a m från nålen, virka 10 sm, 1 lm, vänd.
Virka 10 sm i bakre maskbågen, 1 lm, vänd, upprepa tills remsan är ca 40 (32) varv.
Man kan testa när den känns lagom att ha runt handleden, och göra den så kort (åtsittande) eller lång (vid) som passar en själv eller den som ska ha vanten.


Virka ihop remsan till en tub genom att virka en sm i omväxlande den ena och den andra sidan. Här syns hur jag varit extra noga med att inte dra åt garnet när jag bytt färg, det är det som ser så slarvigt ut i ena kanten. Dessa öglor försvinner sedan på insidan.


Genom muddens överkant virkas 38 (38) sm.
Vanten virkas sedan med smygmaskor i främre maskbågen, runt runt i spiral.


Efter 14  (10) varv eller när vanten är ca 12 cm inkl mudden, dags för tumhål.




Jag brukar göra båda vantarna samtidigt. Det finns flera bra skäl, ett är att man ser på en gång att man gör vantarna spegelvänt så det blir en höger- och en vänster-vante.

Tumvarvet blir då så: Höger vante: 20 sm, 10 lm, hoppa över 10 m, 8 sm.

Vänster vante: 8 sm, 10 lm, hoppa över 10 m, 20 sm.
Varvet är fortfarande 38 m.

Fortsätt virka runt tills vanten är  ca 23 cm.

 Gör intagningar genom att virka ihop 2 maskor:
2 ggr på nästa varv  (en hoptagning i vardera sidan)  = 36 m
4 ggr på nästa varv  (2 sm tills, 7 sm) X4  = 32 m
4 ggr på nästa varv  (2 sm tills, 6 sm) X4  = 28 m
4 ggr på nästa varv  (2 sm tills, 5 sm) X4  = 24 m
6 ggr på nästa varv  (2 sm tills, 2 sm) X6  = 18 m
6 ggr på nästa varv  (2 sm tills, 1 sm) X6  = 12 m
6 ggr på nästa varv  (2 sm tills) X6  = 6 m
Dra ihop de sista 6 m med en nål.

Tumme: Runt tumhålet virkas 20 sm. Därefter ytterligare 3 varv med 20 m. = 4 varv med 20 m
Gör en hoptagning i den sidan av tummen som är "mitt i handen", därefter virkas  4 varv med 19 m.
Gör en hoptagning igen på samma sida, virka 4 varv med 18 m.

På nästa varv gör två hoptagningar = 16 m
På nästa varv gör 4 hoptagningar = 12 m.
På nästa varv gör 4 hoptagningar = 8 m.
Dra ihop de sista 8 m.




De bruna färgerna gjorde visst dessa till ett par riktiga sjuttitalsvantar - uppskattas inte riktigt av mig egentligen...


De grå vantarna är virkade i Raggi efter samma mönster.

4 kommentarer:

Annika GW sa...

Fiffigt mönster! Ser roligt ut att virka vantar. Det måste jag prova att göra! / Annika

Pysselfarmor sa...

supertack för mönstret! jättefina och detta lägger jag i min att-göra-hög-för-virkning.

garnlek sa...

Jättefina! Jag sparar oxå i min http://pinterest.com/garnlek/knitted-mittens-gloves-cuffs/

Carina sa...

Inte bara jag som är duktig inte =D
Jättefina vantar. Snöat lite här idag så de är ju hög säsong för vantarna igen. Ha det gott!