söndag 4 december 2011

Mössa i smygmaskribb



Hela mössan virkas i smygmaskor i bakre maskbågen. (Se mitt tidigare inlägg om smygmaskor.) Den virkas inte runt huvudet utan fram och tillbaka - uppifrån och ned och nedifrån och upp. Det här mönstret kan användas med vilket garn man vill.* Jag har använt ett gammalt garn utan etikett och tidigare också vanligt Raggi, i den grå mössan, och min virknål storlek 8.



Diagram 1: översikt!

Lägg upp 30 lm. Virka sm i bakre mb fram och tillbaka. Vänd med en lm.
I högra sidan av virkningen (= uppåt på mössan) ökas med två maskor vid varje vändning tills arbetet är 40 maskor brett. Med det menar jag att då hela varvet är virkat - gör två luftmaskor och därefter vändmaskan.
Därefter minskar man varvens längd igen vid vändningarna på samma sida tills man har 30 maskor på varvet. Med det menar jag att man virkar tills det är två maskor kvar på varvet och vänder "för tidigt" så varvet blir kortare. Man har nu virkat första femtedelen.



 
Diagram 2: detalj av den första femtedelen.

Samtidigt i virkningens  andra sida: (= neråt på mössan) 3 ggr per mönsterdel gör man "korta varv" på samma sätt som nyss, dvs vänder när man har 8 m kvar på varvet så att varvet blir kortare.
Varvet efter det korta varvet virkas så här: (varv 5, 13 och 21 i diagrammet) Virka fram till där du senast vände, fortsätt därefter direkt på de lämnade 8 maskorna från förrförra varvet, virka varvet ut och fortsätt.
Här finns några instruktiva bilder och text på engelska som beskriver ungefär detsamma.

Mönstret ska nu upprepas ytterligare fyra gånger, med den skillnaden att delarna virkas ihop direkt i överkanten - med samma teknik som "varven efter det korta varvet". Varv 24: det ska vara 2 maskor längre än varv 23 - när du virkat de 30 maskorna hoppa direkt över på varv 21 och virka de sista två maskorna på det varvet. Nästa gång (när du kommer till sammanfogningen av varv 26 och 19) är avståndet som ska virkas ihop större och då kan en liten hjälpögla dras upp i mellanrummet så att det inte blir ett hål i virkningen. Se till att maskantalet håller sig!

På min vita mössa har jag bytt ut det mittersta varvet i varje femtedel mot ett varv stjärnmaskor, och en beskrivning på dessa finns här.

Till slut virkar man ihop den sista delen med den första och drar ihop mössan uppe på kullen. Den nedersta kanten kan vikas upp.


*Tillägg måndagen den 5e: Naturligtvis kan man använda vilket garn man vill, men en sorts överdrift var det i alla fall! Om maskantalet ska räcka och mössan inte bli alldeles hålig så måste man ha ett tjockt eller mellantjockt garn. Ett tunt garn blir för glest med en så tjock nål som nr 8, då måste man använda tex nr 6 (alltså fortfarande mycket större än vad som anges på etiketten) och börja med tex 45 maskor i stället. Sedan kan man virka mössan efter samma princip. Men då blir det ett mycket mer långdraget projekt...

*Tillägg september 2012: Jag har försökt förtydliga beskrivningen på några punkter. I diagramm 2 ska man kunna räkna rutorna för att se exakt hur många maskor det är på varje varv, om jag nu gjort rätt. Är det ändå svårt att förstå, tveka inte att fråga mig!

1 kommentar:

4U2 sa...

Wow! Skall fråga maken om han kan skriva ut detta för som novis jag är måste jag studera noga ... TACK, TACK, TACK för att du visar detta! Och diagramen... perfekt för mig. Önskar dig en riktigt fin 2:a advent och jag tror du kommer få många julklapar av tomten för det lär man få om man varit snäll!
Kram