onsdag 3 augusti 2011

Bjuröklubb

Igår var vi på Bjuröklubb, fyren. Det är mäktigt att stå däruppe och se ut över havet och känna vinden.

Där kan man se att jorden är rund. 
(Nej nu skojade jag igen, att jag inte kan låta bli, det är naturligtvis bara kameran som får horisonten att se svängd ut.)


Stortallar.

Och så finns en otroligt vacker gömd sandstrand där i närheten. Sanden är finare där än på någon annan strand jag vet mellan Umeå och Skellefteå. Var det fullt med folk där? Nej av de gånger vi varit dit har det aldrig varit nästan något folk där alls.  - OK just igår blåste det rätt ordentligt så vi fick flytta oss en bit från vattnet. Vi satt bakom den första ridån av strandbuskar - i lä, men inte i skuggan - och där var det också jättefint.
Titta nu fick jag med en virkning på bilden också. Min virkade kasse. Det tokiga med den här är att jag har virkat den av stumpar, en del så korta att jag borde ha slängt dom, meterlånga eller så. Det syns inte förutom om man ser på insidan där en del av ändarna sticker ut. Den är faktiskt ett par år gammal. Jag hade idén att jag skulle göra slut på alla garnstumpar jag hade, liksom komma ner till noll, och därefter skulle jag bara köpa garn till exakta ändamål, och verkligen använda till de exakta uttänkta ändamålen. Blev det så? Knappast. Nu har jag - igen - en ganska stor samling udda garner som jag kan söka i när det är nåt jag kommer på att jag vill göra. Och det känns ganska kul faktiskt!


Men att ta med kameran på stranden visade sig vara ödesdigert. Det kom in sand i den och en stund gick den inte att öppna eller stänga. Det satt väl sandkorn i vägen. Efter lite skakande och trixande så blev den såpass ren igen att den nu går att slå på och slå av. Men zoomen fungerar inte. När jag försöker zooma så knastrar det och så står det "lens error" på displayen. Hå hå ja ja. Den är ju gammal, och dyr var den inte heller, men vilken nytta jag haft utav den ändå!


6 kommentarer:

Växthusmadam sa...

Vilken trevlig blogg (där man ju går igång redan på underrubriken!!:)). Efter många års växthusbloggande har nu mitt virkande och pysslande fått en egen blogg också! Hoppas att du inte har något emot att jag lägger upp dig i min blogglista! Välkommen att kika in hos mig!
Hälsningar från Växthusmadam

Anonym sa...

Bjuröklubb är ett fint ställe, varit där många gånger men aldrig ner till den stranden! Storsand eller?
Miastickar

disa sa...

Ser jätte vackert ut, fin kasse och synd på kameran. Jag har alltid min i ett skinnfodral i en ryggsäck som stöter bort vatten och sand när jag är på båten eller på strand.

Äppelblom sa...

Tack för tipset om att du hade en till blogg. Inte hade jag upptäckt det om du inte hade sagt något.
Den var jättefin och intressant.
Kram

nattugglan sa...

det va en fin utsikt...

Anelma handarbetar sa...

Så mycket fina bilder!

Kram Birgit