lördag 18 juni 2011

Virkade shorts - nästan nästan exakt samma

Ja alltså jag kunde inte låta bli. Att fortsätta pilla på det här shortsmönstret.

Så nu har jag gjort några små förenklingar och, som jag tror, förbättringar. Det rundade varvet i mitten (v 21) är helt borta, det var ändå bara en rest från ett tidigare försök till  "byxformning" som jag bara delvis rev upp...  Kanske ser det hela mer läsbart ut nu? - Och så några länkar om elastisk uppläggning! Oöverträffat för alla virkade kläder!



(Obs bilden är densamma, jag har inte i verkligheten virkat om shortsen sen igår!)



Virkade shorts.
Jag har använt ett oblekt bomullsgarn från sandnes "mandarin naturell". 50 g= 130 m. Virknålen är märkt Boye 2, motsvarar tydligen ca 2 mm. Det verkar ha gått åt lite drygt fyra nystan av garnet, mindre än fem i alla fall.

Virkfasthet 21 st X 15 v = 10X10 cm.
Virkas uppifrån och ned, hela varvet runt på en gång men med vändning i sidan mellan varje varv. Jag använder orden framstycke och bakstycke för att skilja delarna åt trots att de hela tiden sitter ihop i ett.
Varv 1: Lägg upp 168 st med elastisk uppläggning, ta ihop till en ring med en sm. Virkpia beskriver den elastiska uppläggningen under rubriken "uppläggning med stolpar". En fin video finns också på youtube.

Börja sedan varje varv med 3 lm som räknas som första st, därefter vänd arbetet och virka varje varv åt motsatt håll än det förra, som man gör när man virkar ett platt stycke, avsluta varje varv med en sm i den 3e lm.
Varv 2: Hålvarv: 3 st, 3 lm, hoppa över 2 m, *5 st, 3 lm, hoppa över 2 m*, upprepa * till * varvet ut, avsluta med 2 st.
Varv 3: Virka 1 st i varje st och 2 st om varje lmb. Markera var du har maska nr 43, 85 och 127. Nr 43 och 127 är mitt fram resp mitt bak, nr 85 är sidan. 
Varv 4-18: Gör en ökning på vartannat varv genom att mitt fram och mitt bak virka 3 st i samma maska. Den mittersta av de 3 är den nya mittmaskan. Efter varv 18 är det 200 m på varvet.
Varv 19 - 21: Gör ökningen mitt bak och mitt fram på varje varv.
Fortsätt sedan med samma ökning varje gång du passerar mitten fram eller bak ända tills shortsen är klara. (Ibland blir det t.o.m. flera gånger på samma varv, de fram-och-tillbakavirkade förkortade varven på slutet.)
Varv 22- 26: förkortade varv. Vänd och/eller avsluta varvet innan du kommit fram till sidan.
Varv 22: Virkas först över hela framstycket, sedan bak, och när det är kvar 20 m till sidan: 6 hst, 4 fm, 1 sm, 1 lm, vänd.
Varv  23: virkas bara över bakstycket.  3 fm, 4 hst, 1 st i varje m till mitt bak, 3 st i mittmaskan, 1 st i varje m tills det är kvar 20 m till sidan, 6 hst, 4 fm, 1 sm, 1 lm, vänd.
3 fm, 4 hst, 1 st i varje m till mitt bak, 3 st i mittmaskan, 1 st i varje m tills det är 20 m kvar till förra vändningen, 6 hst, 4 fm, 1 sm, 1 lm, vänd.
Varv 24: virkas bara över bakstycket.  3 fm, 4 hst, 1 st i varje m till mitt bak, 3 st i mittmaskan, 1 st i varje m tills det är kvar 20 m till förra vändningen, 6 hst, 4 fm, 1 sm, 1 lm, vänd.
3 fm, 4 hst, 1 st i varje m till mitt bak, 3 st i mittmaskan, 1 st i varje m tills det är 20 m kvar till förra vändningen, 6 hst, 4 fm, 1 sm, 1 lm, vänd.
Varv 25: virkas bara över bakstycket.  3 fm, 4 hst, 1 st i varje m till mitt bak, 3 st i mittmaskan, 1 st i varje m tills det är kvar 20 m till förra vändningen, 6 hst, 4 fm, 1 sm, 1 lm, vänd.
3 fm, 4 hst, 1 st i varje m till mitt bak, 3 st i mittmaskan, 1 st i varje m tills det är 20 m kvar till förra vändningen, 6 hst, 4 fm, 1 sm, 1 lm, vänd.
På varv 26 och 27 virkas över tidigare gjorda vändningar på följande sätt: när det är 3 m kvar till vändningen: 1 hst i varje av dessa sista 3 m. Nästa två maskor görs som delvis länkade dubbelstolpar, jag kan beskriva det som att de är länkade i den nedre delen (för att det inte ska uppstå så stort hål i virkningen.) (Hos virkpia finns en beskrivning av länkade stolpar.) Försök till beskrivning av hur jag gjort: gör ett omslag runt nålen, stick sedan nålen igenom den undre maskan på det förkortade varvet.  Gör ett omslag och dra igenom garnet = 3 öglor på nålen, stick nålen i maskan som dst ska virkas på, dra igenom garnet, = 4 öglor på nålen. Gör färdigt som en vanlig dst.  Nästa maska virkas lika, men när man på slutet har tre öglor på nålen dras garnet igenom alla dessa tre på en gång så att maskan blir en aning lägre än den förra dst. Därefter virkas 1 st i varje m.
Varv 26:  virkas bara över bakstycket.  3 fm, 4 hst, 1 st i varje m till mitt bak, 3 st i mittmaskan, 1 st i varje m tills det är 20 m kvar till förra vändningen, 6 hst, 4 fm, 1 sm, 1 lm, vänd, 3 fm, 4 hst, 1 st i varje st till mitt bak, 3 st i mittmaskan, 1 st, 5 hst, 4 fm, 1 sm, 1 lm, vänd, 3 fm, 4 hst, 5 st, 3 st i nästa m =mittmaskan, 1 st, 5 hst, 4 fm, 1 sm, 1 lm, vänd, 3 fm, 4 hst, 5 st, 3 st i nästa m =mittmaskan, 1 st i varje st - passera tidigare gjorda vändningar enligt beskrivning ovan och virka ända till sidan.
Varv 27: virkas först över bakstycket och sedan fram. 1 st i varje st till mitt bak, 3 st i mittmaskan, 1 st i varje m, virka förbi tidigare gjorda vändningar enligt beskrivning ovan, fortsätt över på framstycket, 3 st i mittmaskan mitt fram, 1 st, 5 hst, 4 fm, 1 sm, 1 lm, vänd, 3 fm, 4 hst, 5 st, 3 st i nästa m =mittmaskan, 1 st, 5 hst, 4 fm, 1 sm, 1 lm, vänd, 3 fm, 4 hst, 5 st, 3st i nästa m =mittmaskan fram, 1 st i varje m ända till sidan, virka förbi tidigare vändning enligt beskrivning ovan.
Varv 28, höger ben, börja fram: 1 st i varje m till mitt fram, 1 st i mittmaskan, lägg upp 10 st med elastisk uppläggning, fortsätt sedan på bakstycket: 1 st i mittmaskan, 1 st i varje m ända till sidan.
Varv 29, höger ben, först bak sedan fram: 1 st i varje st, ta av garnet.
Varv 28, vänster ben: Börja med en ny tråd, börja varvet i grenen, i mitten av de 10 nyaste st. Virka först på framstycket sedan bak. 1 st i varje st, även 1 st i mittmaskan fram och 1 st i mittmaskan bak (där redan 1 st virkats för höger ben).
Varv 29, vänster ben: 1 st i varje st, först bak sedan fram.
Spetskanten nedtill: Se bild och förklaring nedan.
Överkanten: 1 fm, hoppa över en m, 4 st i nästa m, hoppa över 1 m, upprepa.
Spetsmönster: varv 1 (rosa på bilden): 4fm, 9 lm, håll ihop de sista 6 lm som en ring och virka fm i de 3 första lm så att ringen får ett "skaft", 3 fm, upprepa. =7 fm mellan varje "ringskaft".  Varv 2 (grönt): 1 dst i den första lm nederst på "skaftet", 2 st om ringen, 1 lm, 1 fm i den förra blomman, {2 st om ringen, 2 lm} 3 ggr, 2 st om ringen, 1 dst i nedersta fm på skaftet, upprepa.


Återigen: OM någon försöker läsa mönstret och upptäcker fel eller obegripligheter så kontakta mig på mail, så ska jag försöka reda ut det! För er som kommit direkt till det här inlägget så finns fler bilder (och text) på gårdagens inlägg.


Tillägg från den 28/6:  (fel och obegripligheter som jag upptäckt själv)
Virkfastheten: jag är en "lösvirkare" och de flesta behöver kanske byta virknål till en större storlek för att maskantal o storlek ska stämma!
Variation: för större storlek på shortsen börja helt enkelt med större antal maskor, mönstret går bra att följa ändå. Gör i så fall ev även några extra varv.
Angående benvidden så har jag insett att inte alla behöver samma! För att få mindre vidd kring benen: ta bort tex 7 maskor av de 10 mellan fram och bakstycket. Den uppmärksamme läsaren ser att jag lade till flera maskor från version ett till version två just där och det var för att behålla benvidden när jag tog bort det annorlunda varvet ur mönstret. Man kan också välja att göra färre ökningar i mitten fram och bak (inte på varje varv som jag föreslagit i slutet av mönstret) - det ger också mindre vidd kring benen. Mönstret är flexibelt på det sättet så att var och en kan forma shortsen så de passar just den som ska ha dem.


Uppdatering 2013: Jag har nu gjort en bildbeskrivning av hur jag gör korta varv och länkade stolpar. Ni hittar den som ett inlägg från den 28e februari 2013 eller i högerkanten här intill under  rubriken särskilda virktekniker!

OBS!  För den som har någon fundering kan det löna sig att läsa kommentarerna, där jag har försökt besvara en del frågor som redan dykt upp tidigare!





42 kommentarer:

Anonym sa...

Du är för duktig du! I veckan är jag bara borta onsdag, har ju iövrigt ingen bil så jag kommer mig ingenstans om du har tid och lust att hälsa på!
Miastickar

Anelma handarbetar sa...

Läckra shorts!

Kram Birgit

disa sa...

Jätte fina! =)

Annika GW sa...

Fantastiskt att du lyckats göra dessa shorts som är så populära! och väldigt likt originalet!/Annika

Anonym sa...

Torsdagpassarutmärkt, vi hörs närmare! Miastickar

landsvägsungar sa...

Jättefina!!!:O) Maria

Johanna sa...

Väldigt söta shorts!

Anonym sa...

Åh, så fina ! Måste testas ! :)
Tack för att du delar med dig av mönstret !<3

Mvh Ingrid G

Anna sa...

Åh gud så SÖTA! Vill verkligen testa men jag virkar mest amigurumis och det här verkar riktigt svårt... Men blir himla sugen! Sommarprojekt kanske.

Änglastina sa...

Jättesnygga shorts, synd att man inte har figur till dom.

Åsapåsa sa...

Du är så duktig, jätteskicklig! De blev virkligen jättefina! Ja synd att man inte har figur för dem.

Annika sa...

Såå fina. Har fått beställning på virkade shorts från dottern och har nu påbörjat dem efter ditt mönster (som är det finaste jag hittat hittills). Du är superduktig!!

Annika sa...

Shortsen är klara och dottern är mycket nöjd, fick genast beställning på fler i andra färger :) Tack för att du delat med dig av ditt fina mönster!

http://tindradesign.blogspot.com/2011/09/virkade-shortsen-ar-klara.html

Nicky sa...

Så snygga shorts. Tänkte be en väninnas mamma att göra ett par åt mig och jag undrar bara ungefär vilken storlek orginalmönstret är i? Så att man har något att utgå från.

Verkligen supersnygga - så lycklig att jag hittat ett mönster som ser ut som det jag ville ha.

Mmatilda sa...

Svar till Nicky: storleken är cirka 36!

Natalia Kononova sa...

They look pretty!!!

GitteBlinkilde sa...

Super flotte shorts - Hvad er størrelsen på dem ?
Tusinde tak for opskriften, de skal helt sikkert hækles .

Mmatilda sa...

Svar till GitteBlinkilde: storleken är ca 36!

Lotta sa...

Hej,
Så fina shorts, tack för möstret!
Jag har fastnat på varv 26 och kommer inte vidare(är ny på virkning.
Finns det ngn möjlighet att få varv 26 förklarat ännu tydligare så är du en ängel.
Stort tack!
Lotta

Mmatilda sa...

Svar till Lotta: Jag ska försöka göra några förklaringar till dig i eftermiddag/kväll när jag har tid!

Mmatilda sa...

Lotta: nu finns en bildbeskrivning av kortvarven och de länkade stolparna både som ett inlägg med dagens datum och under rubriken särskilda virktekniker i högerspalten här intill!

Unknown sa...

Hejsan! Jag är ny på det här med virkning, men jag fattar ändå ganska bra! Jag har knappt virkat något ännu, en liten nalle har jag gjort men inget mer. Nu till min fråga:

Jag fattar hur en vändning går till. Men om man kör på något runt och vänder mitt fram, då sitter väll inte det i hopp där fram? Fattar du hur jag menar? Lite svårt att förklara..

Hoppas du fattar iaf och kan svara på min fråga. Hörs!

Mmatilda sa...

Svar till Julia:
Jo jag förstås vad du menar! Men det finns ett litet knep! I det här mönstret sätter man ihop varven i ena sidan med en liten smygmaska just innan man vänder. Det är det som menas med "avsluta varje varv med en smygmaska i tredje luftmaskan" som står i början av mönstret. Den tredje luftmaskan sitter ju i början av samma varv, så på det sättet fastnar varvet ihop till en ring.

De korta varven längre ner i mönstret virkar man över på ett sätt som jag visat i ett annat inlägg: "korta varv kilar och länkade stolpar" - du hittar den i högerspalten under särskilda virktekniker!
Lycka till!

Anonym sa...

Hej!
Så fina shorts! :-) så jag tänkte ge mig på att virka dessa oxå ;-). Dock ville jag ha lite strörre storlek så jag ökade från 168 st till 184 st istället i början. Nu sitter jag redan fast :-(. Kan du hjälpa mig med vart jag ska markera fram o bak maska samt sidmaskan så det blir rätt på shortsen? Eftersom omkretsen nu blir annorlunda i jämfört med ditt mönster. Jag är nybörjare och urusel på att räkna om i mönstret :-(( Tack på förhand ! Mvh Anna :-)

Mmatilda sa...

Hej Anna! Om du virkar med 184 maskor kan du markera den 47e maskan som mitt fram, den 93e som sidan och den 139e som mitt bak, så får du samma proportioner!

Anonym sa...

Hej!
Jag undrar lite över varv 29 och 30.
I varv 29, höger ben så skall det göras 6st med elastisk upplägning. Men det gör man inte i varv 29 vänster ben. Ska det vara så?
I varv 30 så blir det som ingen "avgränsning för benen utanverkar som att man går runt varvet som vanligt.
Har jag fattat det fel?
Tack på förhand!
Mvh Gabriela

Mmatilda sa...

Hej Gabriela!
De sex stolparna (eller tio som det är i versionen på den här sidan) som du gör från mitt fram till mitt bak bildar en "brygga" från framstycket till bakstycket, mitt i grenen. När du virkar det andra benet (vänster) virkar du i andra sidan av dessa stolpar, "undersidan"! De sex (tio) stolparna hör alltså till både höger och vänster ben, sitter mitt emellan.
Jag har också nu lagt till, om det var otydligt, att du ska ta av tråden efter varv 29, höger ben, och börja om med en ny tråd på varv 28 vänster ben!

Emma sa...

Hej Matilda!! Så fina shorts!
Jag förstår inte första varvet.... Kan du göra en ÖVERtydlig variant?
Nu på virkning förstår du....
Du är så duktig!

Mmatilda sa...

Hej Emma! Det bästa sättet att lära sig elastisk uppläggning är att klicka på länken till Youtube, där visas exakt hur man gör, och du kan stanna av filmen efter varje steg om du vill. Vitsen med elastisk uppläggning är just att den är elastisk, alltså töjbar. Om man lägger upp med luftmaskor blir uppläggningsvarvet stumt. Om du ändå absolut INTE vill lära dig hur man gör, så gör ett varv luftmaskor (168 lm) men med en virknål som är ett nummer större än den du sedan använder till resten av virkningen. Då måste du också virka ett varv stolpar (=varv 1) på luftmaskvarvet.

Josefine sa...

Hejsan. Jag har helt fastnat på v22. Jag förstår inte vad som menas med att virka hela framstycket och sedan backstycket, och sedan när det är 20m ska man göra ett kort varv. Jag förstår inte det. Jag har läst inlägget om korta varv men jag förstår ändå inte hur jag ska göra det..

Du är fantastiskt duktig!

Mmatilda sa...

Hej Josefin!
Halva varvet räknas som framstycke, och andra halvan som bakstycke. Men varv 22 ska inte virkas ända fram till sidan, utan du ska vända och virka tillbaka innan du kommit ända fram till sidan. Den halvan som är framstycke ska virkas helt och hållet, men den andra halvan av varvet ska virkas tills det är 20 maskor kvar av varvet. Då gör du de maskor jag angett, efter det är det fortfarande nio maskor kvar, dem ska du inte virka på utan du ska vända och virka tillbaka! När du har vänt gör du på samma sätt vid andra sidan (= varv 23). Även varv 24 och 25 virkas på liknande sätt - inte ända fram till sidan!

Lycka till!

Angelica sa...

Hejsan!

Jag har spanat på dina shorts flera gånger och NU fick jag tummen ur och började, dock med en annan storlek. Det har gått bra hittills. Men jag undrar en sak.

Du började med 168 maskor. Inga ökningar görs förrän varv 4-18 och efter varv 18 skall man ha ökat till 200 maskor. I min värd är det 32 maskor mer, men man skall ju bara öka två maskor vartannat varv. Om man ökar på jämna varv blir det 8 ökningar á 2 maskor. Sammanlagt en ökning på 16 maskor. 168+16= 184.

Hoppas hoppas du kan hjälpa mig med den här matten, så att jag får det rätt. :)

Tack på förhand.

Angelica sa...

Haha!

Nu när jag inte räknade på det gick det upp ett ljus, jag ökar ju två maskor fram och två maskor bak ju. Då blir det ju 32 maskor. Hurra hurra att jag kom på det. Måste sett ut som en gammal grekisk filosof när jag kom på det och nästan skrek Eureka. ;-)

veronica sa...

Hej! Fina shorts! Har kämpat med dem ett tag nu hehe. Ska tilläggas att jag är ny på det här:) Jag är på varv 28 höger ben och ska göra de 10 elastiska nu. Sedan står det att jag ska fortsätta på bakstycket. Ska jag hoppa över dit då eller ska jag fortsätta runt?:)
Tack på förhand!

Mvh Veronica Foughman

Mmatilda sa...

Svar till Veronica: Läs gärna mitt svar till Gabriela här ovan! Det är de 10 nyupplagda maskorna som sätter ihop framstycket och bakstycket, så ja, du hoppar över från framstycket till bakstycket.

Anonym sa...

Jag har storlek 42/44 hur är makserna då?

veronica sa...

Tack för svar! Så om jag fattar rätt så ska jag från mitten fram göra 10 elastiska löst i luften så att säga och sedan fortsätta på mitt maskan bak? Tror jag fattar;)
Tack igen!

Mmatilda sa...

Svar till Veronica: Ja. Du har fattat rätt!

Mmatilda sa...

Svar angående större storlek: Eftersom det här bara är ett mönster nedtecknat efter hur jag gjorde mina shorts, och inte på något sätt ett fullständigt perfekt mönster med rätta maskantal uträknade för olika storlekar, och jag inte heller säljer mönstret för pengar eller i övrigt tar något ansvar för hur fullständigt eller perfekt det är, så finns det ingen färdig uträkning för tex storlek 42-44. Om du ska virka till dig själv så går det däremot otroligt bra att prova shortsen allt eftersom. Börja med ett antal som är 168 plus tex 8 eller 16 eller något annat som är delbart med 4 så kan maskorna fördelas jämt på de fyra delarna av shortsen. (Framstyckets högra del och vänstra del, samt bakstyckets desamma.) Sedan måste du själv hålla reda på dessa extra maskor när du räknar ut var du har mitten osv.
Prova shortsen och gör fler varv än originalmönstret på varv 4-18, tex gör 4 extra varv på samma sätt innan du börjar med varv 19.
Virkning är hantverk och matematik i skön förening! Lycka till!


Antonia sa...

Hej! Såå snygga shorts!! Har sedan länge velat ha virkade shorts och var tvungen att testa dessa. Snyggt med stolpar i stället för fasta maskor, resultatet blir mjukt och luftigt! Virkade färdigt shortsen igår och är mer än nöjd (http://byantonias.blogspot.fi/2015/02/crochet-shorts.html)! Tack för mönstret! :)

H. Antonia

Unknown sa...

Hej! Håller på med dessa shortsen men jag har fastnat helt på varv 22, läst alla kommentarer men fattar ändå inte, när du skriver sidan på varvet menar du mitten då? Kan du göra en liten förklaring på varje maska och stolpar o så? Det skulle vara jättesnällt, suttit i dagar och läst mönstret, jätteirriterande när man inte förstår.

Hälsningar Rebecca

Mmatilda sa...

Rebecca! Med "sidan" menar jag sidan av shortsen = gränsen mellan framstycke och bakstycke. Det finns en höger sida och en vänster sida, den ena är där varven börjar och slutar, den andra är den markerade maskan 85. Du ska alltså virka hela framstycket och sedan fortsätta över på bakstycket, men inte hela varvet runt. Jag hoppas att du också läst sidan om korta varv kilar och länkade stolpar som jag länkar till, för om man läser den förstår man principen med att inte virka hela varvet. Jag kan inte göra en förklaring av varje olika sorts maska men det finns massor av bra beskrivningar på nätet.