torsdag 3 februari 2011

Knasiga ord



Vad blev det av min provbit i "interlocking filet stitch"?

Ja till att börja med repade jag upp den för att prova om jag också kunde få till det fina mönstret på "pellerinen". Som vanligt började jag att virka direkt utan att egentligen ha läst sidan, ett utslag av min dumma otålighet. Jag tittade bara på bilden och tänkte "det där skulle jag nog kunna räkna ut hur man gör". Efteråt såg jag att mönstret finns beskrivet där, om man bara ger sig tid att läsa texten! Och nu när jag tittar noga efter så är mitt mönster inte heller riktigt likadant som det på pellerinen. (Och inte för att det spelar nån roll.)

Alltså "pellerin". Vad är det för ord egentligen? Man tänker ju mest på "Pappa Pellerins dotter". Men enligt Wikipedia: Pelerin kallas en extra krage, i formen liknande en kort cape, ovanpå en kappa. Kragen är i form av en kortare kappa, utan ärmar, som bildar ett extra skydd för axlarna.

Droskförare hade vid förra sekelskiftet ofta kappor med pelerin för att skydda sig mot regn.


Och så finns där en bild av en virkad pelerin från 1911!

Jag slår gärna upp ord i wikipedia - när jag var liten slog jag upp allt jag undrade över i ett uppslagsverk vi hade hemma, kan det ha hetat Nordisk familjebok? Det upptog, som jag minns det, en hel hyllmeter med böcker.

Jag har i alla fall inte gjort nån pelerin utan helt enkelt sytt ihop min provbit till en mudd.
Den är burrig och tjock och full med luft. Mönstret fungerar utmärkt till det här ändamålet.

Och sedan ordet "interlocking filet stitch" - det är ju inte nåt man slänger sig med heller bara så där. Det skulle kunna finnas en svensk översättning - och det kanske det gör. Typ "hopflätad filévirkning" eller nåt annat. Eller helt enkelt kan man använda förkortningen IFS-virkning?

Någon svensk beskrivning av tekniken har jag inte heller hittat, kanske gör jag en själv nån dag för det var ganska roligt, och man kan åstadkomma en massa olika mönster.


Andra muddar.





Denna mudd med stjärnmönster gjorde jag förra året. Mönstret finns antagligen i boken "Virka muddar" av Maria Gullberg, som jag lånade från biblioteket. Många fina mönster, stjärnor och fåglar minns jag från den boken.

Dock finns ett problem med det här mönstret: att det är virkat runt handleden. Det som särskilt gör detta till ett problem är randen med smygmaskor längst upp och längst ner. Den gör hela mudden otöjbar! Den ska ju vara så vid att den går att dra över handen, och så åtsittande att den inte ramlar av.

Om man i stället virkar sina muddar på andra ledden så blir de inte bara automatiskt bekvämare, man kan också prova dem och justera storleken efter hand: ta bort ett varv om de är för vida eller virka på ett varv om de är för snäva.

De större projekten min svarta kofta och Ewas shawl är färdiga (förutom knappar på koftan då) och kanske kan jag få maken/jägarn att hjälpa mig med fotograferingen till helgen så kan ni få se dem...

Nu måste jag nog ut och skotta snö en stund för både virkningen och sittandet vid datorn är ganska stillsamt och kroppen behöver röra på sig också. Ha det bra!

14 kommentarer:

Paradiset Kaos sa...

Kul att det finns någon mer som kommer ihåg Pappa Pellerins dotter. :-)
Vad jag minns mest av barnprogrammet är när flickan säger till sina småsyskon: Usch, så kladdiga ni är! på dialekt.

Mia stickar sa...

Jag minns inte programmet isig men väl titteln Pappa Pellerins dotter oh tänkte också på det men jag hade i bakhuvudet att det var en krage.....har nog löst för mycke korsord! Den översta provbiten påminner om en stickteknik jag inte minns namnet på där man stickar med en färg itaget tror jag. Hoppas få se sjal och kofta på juntan!

Sylke Feldhusen sa...

Det er fine pulsvarmere du har laget! Det ble et flott mønster, det gjør jo ikke noe at det ble annerledes :)

design by mw sa...

Mycket tjusiga! Jag är imponerad, det ser avancerat ut. Jag är inte så bra på att förstå mönster.

Fiff sa...

Åh, vad glad jag blev att du lyckades lägga till en länk! Jag ser ju att det har fungerat :-) Tack för att du berättade! Det känns ju toppen att det fungerar med hjälp av min lilla guide. Måste jag berätta för min dataexpert till man ;-) hihi. Kram o sov gott

Johanna sa...

Jättefina muddar!

R´s sa...

Jag läser ofta mönster "fort & fel", men det brukar lösa sig och bli något med egen touch. Dina muddar blev verkligen superfina och annorlunda.

Anelma handarbetar sa...

Superfina muddar!

Trevlig helg.
Kram Birgit

Fröken Linda sa...

Kjempefine selv om det ikke ble som du tenkt fra början. Kanske blev det bare ennu finare?
Jeg likte veldig godt de på siste bilden. Härligt mönster /Kram

Fröken Linda sa...

Hej igen og takk för kommentaren hos mig. Jag ser fram emot när jag vågar mig på så fina saker till mig själv. Ser också fram emot dina bilder på Koftan och sjalen...jag bara väntar / Kram

Åsa Å sa...

Fiffigt Anna! Muddarna alltså. Jag har stickat några muddar och kanske ska jag virka ett par också... hm... dessa var ju ursnygga!

Virkningsverksta'n sa...

Vilka fina muddar!

Pysselfarmor sa...

Så spännande den här tekniken verkar. Ska läsa på här hos dig och se om jag kan testa....

Mmatilda sa...

Pysselfarmor: jag har tyvärr inte gjort nån egen beskrivning av hur man gör interlock filet stitch (ännu, men jag har tänkt), men kanske klarar du lika bra som jag att följa beskrivningen i länkarna jag visat!