tisdag 22 februari 2011

Båtrattar



Kanske såg det krångligare ut än det var egentligen, mitt försök till förklaring av Megan Mills vändmaska. Många bilder för en egentligen kort procedur.

Man kan helt enkelt tänka: en luftmaska, en fastmaska i sista stolpen, och så en till fastmaska som virkas i den första fastmaskan, liksom i sidan av den så de står ovanpå varandra. Så har man en mera utfylld första stolpe på sitt stolpvarv.


Min experimentvirkning har växt ut och blivit två. Den första varianten ser litegrann ut som båtrattar, jag såg inte det först, trodde att de skulle kunna bli mera sexkantiga.

Såna där båtrattar är alldeles för vanliga som mönster på sommarkläder, så jag har lite svårt för dom.

Det kanske inte heter båtrattar.

Inte för att det spelar så stor roll, men ändå gjorde jag en variant med stjärnor också.



6 kommentarer:

Unknown sa...

Jag tycker som du att båtrattar är lite tråkigt mönster, men det du virkat är jättefint. Jag gillar båda mönstrena, men kanske allra mest stjärnorna.
Kram
Susanne

Emilia sa...

Fina både båtrattarna - blir ju ett helt annat intryck i virkat - och stjärnorna!

Gunilla sa...

Läckert ,har aldrig virkat båtrattar ,men snyggt blev det /Kram

Mia stickar sa...

Jag gillar dina båtrattar! Stjärnorna var också fina! Ses på juntan imorgon!

Sylke Feldhusen sa...

Jeg likte begge variantene kjempegodt!

R´s sa...

Med dina härliga färger blir ju också båtrattar fina : )