måndag 20 september 2010

resultatet



Jag satt uppe under valvakan igår kväll och virkade färdigt min mössa. Tog ut den imorse och fotograferade på gräset. Tycker inte att frosten framgår av bilden, men gräset var alltså alldeles vitt!
I mönstret har mössan en uppvikningskant som jag uteslöt. Tyckte den blev tillräckligt kraftig ändå, när jag gjort den i ett tjockare garn än mönstret var tänkt för. Längst upp var jag också tvungen att sätta en liten "plupp" för att täcka hålet, som jag inte riktigt fick ihop... Och nedtill tog jag ihop den något för att få den att sitta bra på skallen!

Nu har jag lite garn kvar som kanske kan bli en halsduk...?

Så har jag alltså lärt mig att virka flätmönster, det var roligt! - måste användas mera, får se vad det blir härnäst.

5 kommentarer:

Spundun sa...

Det är verkligen vackert - otroligt att du har frost på morgonen redan, kommer det inte dröja länge innan vi gör i Skottland också.

Jag är inspirerad att prova den här tekniken, är resultatet mycket sofistikerade!

Anelma handarbetar sa...

Vilken vacker färg och vacker mössa.

Ja det börjar bli dags att vänja sig vid frosten.

Eva sa...

Tänk att du lyckats fånga den vackra färgen med din kamera, virkad mössa!!?? Tyckte den såg stickad ut, har aldrig sett virkat flätmönster, den är hur underbar som helst.

Mmatilda sa...

Fast egentligen visar inte min kamera heller exakt den riktiga färgen... mössan är mörkare i verkligheten!

Emilia sa...

Vilken underbar mössa - nu blev jag sugen på att virka flätor!