tisdag 7 september 2010

Ju enklare desto simplare



Tack för ert intresse allihopa! Ni är mycket välkomna att ta del av mina experiment, både Eva, Mary-Ann, Maria i Portugal, fru Albertsson och så Sylke, som var den första som vågade! Alla de här virk-experimenten blir ju inte lika lyckade varje gång, man vet inte i förväg, men om man är som jag så måste man prova... Tex försökte jag en gång göra ett tvåfärgat, dubbbelsidigt skärp, med en sida i en färg och baksidan i en annan, så att man skulle kunna vända det efter behag. Det gick rätt bra tills jag satte dit spännet, och insåg att spännet ju inte var vändbart på samma sätt som min virkning...

Min randiga tröja har jag inte gett upp, bara låtit den vila lite medan jag sysslar med annat och liksom hämtar igen krafterna. Vilket behövs när man ska börja om från början med något.

Lite snabbt virkade jag ihop en helt enfärgad stjärtvärmare igår kväll, tog ut den i solen nu på morgonen och fotade: det blev en grön till maken/jägarn.
(Vi köpte oss varsin ny cykel härom året för att börja "vara ute och cykla" alltså motionera, gissa hur många gånger per år det blir?)

Insåg att man skulle kunna göra en trekantig bit i vilket garn och vilket mönster man vill och sedan en hålkant runt om, hur enkelt som helst, inget krångel. Och så tänkte jag säga men i den där virkmönsterboken jag köpte är det ingen idé att leta efter mönster till detta projekt - för man vill ju ha det lite tjockt och tätt om det ska vara någon vits med det. Men fel hade jag, när jag tittade efter en gång till! Det finns en hel hög mönster i boken som skulle gå att använda till en stjärtvärmare om man vill det.

Nu får det vara bra med dessa, nu orkar jag börja om på tröjan igen...




Inga kommentarer: