fredag 17 september 2010

höstmössa



Det regnar och är surt och höstlikt. I helgen som var jagades det älg här runt huset, maken/jägarn deltog förstås, och igår var det styckning. Då samlas inte bara jägarna utan även deras fruar på slakteriet och sitter där och skär kött. Själv är jag inte alls motståndare till jakten men jag är inte heller med och jagar, jag har ju andra intressen. Och därför har jag aldrig sett det som min uppgift att delta i styckningen heller, men där skiljer sig min uppfattning från de gamla fruarnas! Det finns alltså fortfarande både gamla gubbar i jaktlaget och deras fruar som förväntar sig att jag ska delta i just den där styckningen! Varje år måste jag fortfarande reta mig på detta och bli irriterad.
Jag jobbade ju i stället hela dagen igår, och ska göra det idag också: fredag kväll.



Och vad behöver man på hösten om inte en mössa?
Fastän jag har ett par andra handarbeten på gång så kunde jag inte låta bli att börja på denna mössa. Man får för sig att en sån liten sak snabbgör man på en kväll eller så, men så var det förstås inte riktigt. Mönstret kommer från crochetme och jag tänkte att jag måste lära mig att göra de där flätorna. Det var inte så svårt! Just nu är det storleken som jag funderar lite på eftersom jag som vanligt inte använt just det garnet som står i beskrivningen utan tagit ett annat, i det här fallet ett som är lite tjockare än originalet. Än så länge verkar storleken fungera, och jag har väl nästan kommit halvvägs eller så.

Angående stjärtvärmaren/sadelskyddet så har det visat sig att en del cyklar har lite tjockare sadel och behöver ett extra varv med stolpar och hål. Jag har lagt till detta på mönstret.

5 kommentarer:

Anelma handarbetar sa...

Vilken snygg mössa! Härlig färg tycker. Passar nu när höstmörkret kommit.

Sylke Feldhusen sa...

Det ble en kjempefin lue!

mary-ann sa...

älskar färgen på mössan...den ser ut att bli rigtig läcker :)

Spundun sa...

Jag tror inte jag skulle vilja delta i den skärande efter jakten heller!

Hatten är vackra och kommer att vara perfekt att ha i kallare väder.

Översättning med tillstånd av GoogleTranslate, så jag ber om ursäkt om det inte är mycket bra.

Mmatilda sa...

Översättningen fungerar ju väldigt bra, otroligt att det fungerar!