söndag 22 augusti 2010

Nytt på gång



Senaste dagarna har jag ägnat all ledig tid åt min tröjstickning och den ids jag inte visa här.
Nästan all tid alltså - för till slut kunde jag inte låta bli att börja på nästa virkprojekt samtidigt! Som synes har det inte kommit så långt ännu. Jag känner mig inte riktigt färdig med min utprovning av töjbar virkning och kan inte lämna det ännu utan att ha provat en ytterligare variant. Här har jag virkat en stolpe i bakre maskbågen och två sammanvirkade stolpar i främre maskbågen, bara så, hela tiden, eller tvärtom på tillbakavarven om man vill säga så. Jag har provat samma mönster tidigare i våras i mindre skala i dessa handledsvärmare, se nedan. Den enda skillnaden är att handledsvärmarna är virkade i ullgarn medan den nypåbörjade tröjan är i bomull - om det spelar någon roll? Dessutom är de virkade runt runt, och nu vill jag hellre virka varven fram och tillbaka för att inte få varven sneda, som ni ser att de är på handledsvärmarna. Så den här gången virkar jag fram och tillbaka men sätter ihop varven i sidan allteftersom.

Det här är rätt spännande för det kan ju hända att jag måste erkänna senare att det inte alls blev bra...

Färgerna är inte riktigt så kallblå i verkligheten som de ser ut på bilden, utan mer gråblå. Garnet heter Cotton Eco.
Handledsvärmarna är virkade i San Francisco, som är ett sånt självmönstrande garn.


Inga kommentarer: